امروزه مشکل چاقی باعث بروز ناراحتی و حتی گاهی افسردگی در بسیاری افراد شده است و همین مسئله باعث شده تا مردم به فکر راهی برای درمان این مسئله باشند ، اما باز هم مشکل باور های غلط عموم است. چاقی تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش نمی دهد و ارتباط چاقی با بیماری های کلیوی نیز مشخص شده است.

چربی اندوخته در ناحیه میانی و شکمی بدن نسبت به چربی اندوخته در ناحیه پایین تنه (باسن)، ارتباط بیشتری با بیماری کلیوی دارد ولیکن مکانیسم های مرتبط ناشناخته بودند. مطالعه حاضر به توضیح علت ارتباط بیشتر بین چاقی سیبی شکل (چاقی منتشره در ناحیه شکمی) و بیماری کلیوی نسبت به چاقی گلابی شکل پرداخته است که قطع نظر از تاثیر BMI (نمایه توده بدن) می باشد. درواقع در افراد با چاقی سیبی شکل احتمال عملکرد ضعیف کلیوی و نیز فشار خون بالاتر و جریان خون پایین تر در کلیه ها بیشتر است.

نسبت دور کمر به باسن با GFR (میزان فیلتراسیون گلومرولی) کمتر، جریان کمتر پلاسمای کلیوی و فیلتراسیون بالاتر مرتبط شد. شایان ذکر است که GFR حجمی از مایع است که کلیه می تواند در یک بازه زمانی مشخص فیلتر کند. این مقیاس برای ارزیابی عملکرد دفعی کلیه استفاده می شود . چنین نتیجه گیری می شود که این فشار خون افزایش یافته در کلیه هاست که می تواند توضیح دهنده ارتباط بین چاقی سیبی شکل فرد با بیماری های کلیوی در آینده وی باشد. محدودیت دریافت نمک و درمان با داروهای تنظیم کننده سیستم رنین-آنژیوتنسین-آلدوسترون در این دسته افراد مفید واقع می شود.

افراد با چاقی سیبی شکل حتی اگر کاملاً سالم بوده و فشار خون نرمال داشته باشند، فشار خون افزایش یافته ای در کلیه هایشان دارند. این وضعیت در افراد دچار اضافه وزن یا چاقی، شدید تر خواهد بود. بنابراین در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری کلیوی نه تنها دوری از اضافه وزن و چاقی، بلکه حفظ تناسب اندام و عدم وجود چاقی موضعی نیز توصیه می شود.

مخالفان این جمله که «چربی چاق کننده است» کم نیستند. به اعتقاد آنان، هرچند در سال های اخیر مصرف چربی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، هنوز افزایش وزن و چاقی ادامه دارد. به عبارتی، چربی متهم اصلی نیست. به نظر بسیاری از متخصصان تغذیه، هرچند درصد کالری دریافتی از چربی کاهش یافته است، مواد پرکالری دیگری جانشین آن شده اند. دانشمندان معتقدند که وجود مقداری چربی در رژیم غذایی روزانه لازم است. در حقیقت، تأمین ۲۰ تا ۳۵ درصد از کل کالری مورد نیاز بدن از چربی توصیه می شود. به هر شکل، تصمیم گیرندة نهایی خود شما هستید. می توانید به جای خوردن چربی های اشباع شده که کلسترول خون را بالا می برند، از چربی های غیراشباع استفاده کنید.

چربی زیتون، ذرت، آفتابگردان و میوه های مغزدار مانند گردو، فندق و پسته از نوع غیراشباع است. این نوع چربی ها میزان انسولین خون را تنظیم می کنند و مانع از ابتلای شما به امراض قلبی می شوند. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که حتی چربی های سالم و غیراشباع مقدار زیادی کالری وارد بدن می کنند.

بسیاری از افرادی که افزایش وزن دارند، به دنبال راه‌حل‌های سریع و ‌آسان برای حل این مشکل بروند و به همه روش های لاغری، تن دهند.‏ ۲ گروه از روش های درمان تهاجمی چاقی بیشتر استفاده می‌شوند که عبارتند ازروش‌های «اندوسکوپیک» که متداول‌ترین آنها گذاشتن بالون لاغری داخل معده است که معمولا با آب یا هوا پر و با روش اندوسکوپی داخل معده قرار داده می‌شوند.‏

منبع: دکتر سلام. رژیم درمانی نوین


Tagged with: