بواسیر بعد از زایمان كه ناشی از زور زدن در زایمان است، بعد از زایمان، هموروئید یا بواسیر بسیار شایع و برای خانم ها بسیار آزار دهنده است. خانم تازه زایمان کرده لازم است در مخلوط آب ولرم و بتادین بنشیند. در صورت شدت درد، مسكن تجویز می‌شود. مادران محترم باید توجه داشته باشند كه حداقل در ۶ هفته اول بعد از زایمان حتی نباید به فكر كاهش وزن باشند، زیرا محدود كردن آنچه شما در هفته‌های اول زایمان می‌‌خورید باعث كاهش تولید شیر می‌‌شود. مصرف مواد غذایی كه پر از فیبر هستند مانند میوه‌ها و سبزی‌ها قسمت اصلی رژیم غذایی این دوران محسوب می‌‌شوند (حتی بیشتر از زمان بارداری). از مزایای این مواد غذایی فیبردار، تامین حركات دودی روده‌ها است كه برای درمان یبوست و هموروئید (بواسیر) مفید می‌‌باشد. خوردن همه مواد مانند حبوبات و دانه‌های مغذی، میوه‌های تازه، سبزیجات و غذاهایی كه پروتئین و كلسیم و آهن را به فراوانی فراهم می‌‌كنند باید مورد توجه قرارگیرد.

هموروئید در دوران بارداری بخصوص سه ماهه سوم شایعتر است. بعضی خانمها هموروئید را برای اولین بار در دوران بارداری تجربه می کنند.اگر شخص قبل از بارداری هموروئید داشته باشد در حین بارداری مجددا عود می کند. گاهی ممکن است در زایمان به علت زور زدن هموروئید بروز کند. هموروئیدهایی که حین بارداری و زایمان ایجاد می شوند در صورت درمان مناسب بعد از زایمان بهبود می یابند.

علل هموروئید در بارداری

  • رشد رحم در طی بارداری سبب فشار روی وریدهای لگن و اندام تحتانی شده و برگشت خون از نیمه تحتانی بدن کندتر میشود که این سبب ورم و متسع شدن عروق مقعد میشود.
  • یبوست
  • افزایش هورمون پروژسترون در طی بارداری سبب شل شدن و ورم کردن دیواره عروق وریدی میشود.پروژسترون نیز سبب اهسته شدن حرکت دستگاه گوارش میشود.

پیشگیری از هموروئید در بارداری و بعد از زایمان

خانمها در دوران بارداری و پس از زایمان مستعد همورویید هستند ولی این غیرقابل اجتناب نیست.

  • اولین و مهمترین راه پیشگیری از بواسیر بعد از زایمان، درمان یبوست است{از طریق داشتن رژیم پرفیبر؛نوشیدن اب حداقل ۱۰-۸ لیوان روزانه؛ورزش منظم حداقل یک پیاده روی کوتاه}
  • وقتی احساس دفع دارید برای پیشگیری از بواسیر بعد از زایمان انرا به تاخیر نیاندازید.
  • حرکات ورزشی kegel را روزانه انجام دهید. این ورزش باعث افزایش جریان خون لگن و مقعد و کاهش فشار بواسیر بعد از زایمان میشود. همچنین این ورزش باعث افزایش توان عضلات اطراف واژن و مجرای ادرار و در نتیجه بهبود بدن بعد از زایمان میشود.
  • برای پیشگیری از بواسیر بعد از زایمان از ایستادن و نشستن طولانی اجتناب کنید؛اگر شغلتان نشسته است هر ساعت چند دقیقه ایستاده و حرکت کنید.
  • برای پیشگیری از بواسیر بعد از زایمان در منزل هنگام استراحت؛مطالعه و نگاه کردن تلویزیون به پهلوی چپ دراز بکشید تا فشار از روی عروق لگنی برداشته شود.

منبع: نیک صالحی. مه یار. هموروئید و درمان آن


Tagged with: