از جمله غذاها و نوشیدنی هایی که به عنوان مسهل عمل می کنند و برای رفع اسهال مناسب هستند، عبارتند از:

صرف نظر از اینکه علت اسهال شما چه باشد، غذاها و نوشیدنی های خاص می توانند آن را شدیدتر کنند:

  • میوه ها؛ به خصوص هلو، گلابی، گیلاس، آب پرتقال و آب سیب که دارای مقادیر بسیار زیادی فروکتوز و سوربیتول هستند. میوه های نرسیده هم می توانند مشکل ساز شوند.
  • سبزیجات خانواده کلم مانند بروکلی، مارچوبه، گل کلم، کلم بروکسل و کلم.
  • لوبیا
  • قهوه
  • هر غذایی که بیرون از یخچال مانده باشد، به خصوص سالاد تخم مرغ، سالاد سیب زمینی و فرنی
  • فرآورده های لبنی برای کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند.
  • خوراکی هایی که مقدار زیادی سوربیتول دارند که می توان گفت تقریباً همه فرآورده هایی که به بدون قند موسوم هستند اینگونه اند. به خصوص مرباها، بستنی ها، آب نبات های ویژه دیابتی ها و محصولات مشابه (بر چسب روی خوراکی ها را با دقت بخوانید!).
  • کولا (کولا در اصطلاح به گروهی از نوشابه های گازدار فاقد الکل گفته می شود که اغلب دارای دی اکسید کربن (گازکربنیک)، کارامل، کافئین، شکر و … هستند). هر 450 گرم نوشیدنی حاوی کولا، 40 گرم فروکتوز دارد و بدن تقریباً 15 درصد از افراد سالم نمی تواند آن را هضم کند و به همین خاطر می تواند اسهال را بدتر کند.

اگر شما به عارضه عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشید، بدنتان نمی تواند قند موجود در شیر (لاکتوز) و بقیه فراورده های لبنی را کاملاً هضم کند و این می تواند به اسهال منجر شود. در تصویر (شماره 2-2)، شکل بالا روند شکسته شدن کامل و نرمال لاکتوز را در ورده کوچک نشان می دهد. شکل پایینی نشان می دهد که فرآیند عدم تحمل لاکتوز چطور روی می دهد. لاکتوزهایی که ناقص هضم و جذب شده اند، به بخش پایین روده بزرگ می روند و باعث می شوند جدار روده تحریک شود و مایعات بیشتری ترشح کند. این حالت می تواند دل پیچه، نفخ، و تجمع گاز در شکم و اسهال شود.

پیشگیری از اسهال با تغذیه مناسب

وقتی غذاهایی که اسهال را بدتر می کنند از غذاهای روزانه خود حذف می کنید، می توانید به جای آن ها این غذاها را بخورید که روده حساستان را تسکین دهد:

برنج سفید، نان سفید، موز، سیب زمینی، ماهی کاملاً پخته، مرغ، گوشت کبابی شده و گوشت گوساله.

فیبر موجود در این غذاها زیاد نیست و به همین خاطر به شما کمک می کنند. این ها مثل اسفنج، مایعات را به خود جذب می کنند و در روده نگه می دارند و به این ترتیب سرعت هضم و جذب غذاها را افزایش می دهند. باید فقط تا زمانی که اسهالتان بر طرف شود، از غذاهایی که در بالا گفتیم بیشتر بخورید. یادتان نرود که هدف شما باید این باشد که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که هم غذاهای پرفیبر مانند سبزیجات، میوه و غلات کامل در خود داشته باشد و هم غذاهایی که پروتئین های سالم دارند. دقت کنید که اگر به امید برطرف شدن اسهال مزمن، فقط به طور افراطی غذاهای پروتئین دار بخورید، یبوست می گیرید. پس حفظ تعادل در خوردن همانی است که کلید اصلی حل مشکلات گوارشی می باشد که اسهال یکی از آنهاست.

منبع: کتاب درمان بیماری های معده