برای جلوگیری از مشکلات سوء هاضمه شما باید در برنامه غذایی خود، غذاهای دردسر ساز را کنار بگذارید و به جای آن ها غذاهای خوب و مفید را وارد برنامه غذایی خود کنید. در اینجا چند غذا را معرفی می کنیم که می توانند به جلوگیری از این عارضه با تغذیه مناسب کمک کنند. این غذاها عبارتند از:

غذاهای مناسب برای سوء هاضمه

برنج سفید، نان سفید، ماهی، مرغ، بوقلمون، موز، لوبیا و نخود سبز پخته، سالادهای ساده (کاهو و گوجه فرنگی) و سوپ مرغ و سبزی خانگی برای سوء هاضمه مفید است.

اگر هر کدام از این غذاها را برای درمان سوء هاضمه امتحان می کنید، حتماً حالتی را که با خوردن آن ها به شما دست می دهد یادداشت کنید.

نوشیدنی های مناسب

اگر عادت دارید که با هر وعده غذا نوشابه گازدار بنوشید، بدانید که این عادت می تواند سوء هاضمه و نفخ را خیلی بدتر کند.

در یادداشت های تان علاوه بر ثبت هر چیزی که برای درمان سوء هاضمه می خورید باید هر چه را که می نوشید هم یادداشت کنید! باید بدانید مقدار نوشیدنی گازدار یا غذاهایی که هر روز روانه معده تان می کنید، چقدر است. شاید عادت دارید که قبل از سفارش غذا در رستوران، یک نوشابه گازدار سفارش می دهید یا در خانه قبل از اینکه برای خودتان غذا بکشید، یک نوشابه گازدار از یخچال در می آورید. برای ترک این عادت مضر، به جای اینکه فوراً سراغ نوشیدنی بروید، به غذایتان توجه کنید. به این فکر کنید که بدون وجود آن نوشیدنی قندی وگازدار که بوی چندان خوبی هم نمی دهد، چقدر از غذا خوردن بیشتر لذت می برید. وقتی به سوپرمارکت می روید، سعی کنید اصلاً این جور نوشابه ها را نخرید چون بودن آن ها در خانه آدم را وسوسه می کند. اگر دوست دارید بعد از غذا به جای آب، نوشیدنی دیگری بنوشید، آب سبزی تازه یا آب میوه ی طبیعی را امتحان کنید. در ضمن در نوشیدن آب میوه هم افراط نکنید چون نوشیدن بیش از حد آب میوه هم از عوامل تشدید کننده سوء هاضمه است. شاید هم دوست داشته باشید به آب معمولی، یک میوه تازه اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. از تمشک یا توت فرنگی یخ زده یا لیمو و میوه های تازه ای که دوست دارید استفاده کنید تا یک نوشیدنی خوشمزه و بدون عوارض گوارشی برای خودتان درست کنید.

با نوشیدن الکل این مایع مضر و خطرناک نیز که هیچ ماده مغذی در خود ندارد به بدنتان خیانت می کنید. یکی از مضرات بسیار زیاد الکل این است که مشکلات گوراشی و سوء هاضمه ر ا خیلی بدتر می کند. هیچ پزشک و متخصصی تحت هیچ شرایطی برای هیچ کس نوشیدن الکل را توصیه نمی کند. الکل در روند طبیعی گوارش اختلال ایجاد می کند. اگر متأسفانه تا به حال عادت به مصرف این نوشیدنی خطرناک داشته اید، بدانید که به بدن تان خیلی صدمه زده اید، و یکی از علل ناراحتی های گوارشی شما نیز همین مایع است. پس اگر می خواهید از شر سوء هاضمه و بقیه گرفتاریهای گوارشی خود خلاص شوید و سلامتی عمومی تان هم بهتر شود، نوشیدن آن را برای همیشه ترک کنید.

روش صحیح غذا خوردن

پیام اصلی علایم ناراحت کننده گوارشی به شما این است که فقط آنچه می خورید مطرح نیست بلکه چگونه غذا خوردن هم بسیار مهم است. برنامه غذایی مناسب درمان سوء هاضمه به شما کمک خواهد کرد که همراه با پزشک خود رژیم غذایی تان را کنترل کنید و چه در خانه و چه در سر کار بتوانید سالم و با آرامش غذا بخورید. مبادا پس از اتمام برنامه غذایی مناسب درمان سوء هاضمه و بهبود علایم دوباره همان رویه قبل و عادات غذایی ناسالم را در پیش بگیرید.

صحیح غذا خوردن و داشتن عادات غذایی سالم تنها چیزی نیست که بخواهید موقتی اجرا کنید و بعد کنارشان بگذارید. این رفتارهای صحیح باید به عادت تبدیل شوند. فکر کردن به چیزهای مثبت، آرامش داشتن و رهایی از استرس حین صرف غذا معجزه می کنند. هر اتفاقی که برایتان افتاده باشد، فکر کردن به آن حین غذا خوردن مشکلی را حل نمی کند. وعده های غذایی را به منزله فرصت هایی بدانید که می توانید مدتی از کار و گرفتاری های شخصی و شغلی دور باشید و استراحت کنید. راجع به موضوعات مورد علاقه خود بادیگران گپ بزنید تا وقت غذا خوردن به شما خوش بگذرد. اگر تنها غذا می خورید شاید دلتان بخواهد یک کتاب سرگرم کننده بخوانید یا به چیزهایی که خوشتان می آید فکر کنید. غذای تان را در یک بشقاب زیبا بکشید و از لیوانی که رنگ و طرحش را دوست دارید آب بنوشید. برای جلوگیری از سوء هاضمه با تغذیه مناسب بعد از غذا یک نوشیدنی بدون کافئین (مثلاً چای گیاهی) بنوشید و سعی کنید شادی و حالت خوشایندی را که حین صرف غذا داشتید در بقیه روز هم حفظ کنید.

منبع: کتاب درمان بیماری های معده


Tagged with: