عوامل بسیاری می توانند بر عملکرد دستگاه گوارش شما تأثیر بگذارند و آن را تغییر دهند. چه مشکل گوارشی شما به خاطر رژیم غذایی تان باشد و چه به خاطر ابتلا به یک بیماری، غذاها و نوشیدنی هایی که میل می کنید، تأثیر زیادی روی شدت و ضعف آن دارند. حتی اگر مبتلا به بیماری خاصی هم باشید، پیشگیری از اسهال مزمن خیلی مهم است و باید همیشه به آن توجه کنید. اگر بعضی غذاهای خاص روده های شما را اذیت می کنند، از خوردن آن ها پرهیز کنید. با این وجود راهکارهای متعدد دیگری برای درمان اسهال مزمن هم هستند که با استفاده از آن ها می توانید از روده خود در مقابل اسهال هایی که منشأ باکتریایی دارند، دفاع کنید:

همیشه تاریخ انقضای نوشیدنی یا خوراکی ای که می خرید را چک کنید.

همه میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید.

قبل از پختن مرغ، آن را با آب کاملاً بشویید.

گوشت مرغ و بقیه گوشت ها را کامل بپزید.

همه وسایلی را که برای پخت و پز از انها استفاده کرده اید از جمله تخته ی خردکردن گوشت یا سبزی و جاهایی مثل پیشخوان آشپزخانه را با صابون و آب داغ بشویید.

برای درمان اسهال مزمن قبل و بعد از غذا درست کردن دست های خود را با دقت و کامل بشویید.

وقتی غذایی را می خورید که مدت زیادی در فضای باز بوده- مثلاً روی باربکیو یا در ظرف پیک نیک- خیلی دقت کنید. همین طور وقتی از فروشندگان دوره گرد غذا یا نوشیدنی می خرید هم مراقب باشید چون باکتری ها در هوای گرم به راحتی رشد می کنند. باقی مانده این جور غذاها را دور بریزید.

برای درمان اسهال مزمن حتی وقتی در خانه هستید، باید بعد خوردن غذا، بقیه آن را در یخچال بگذارید.

شما همان طور که یادگرفتید، غذاهای روزانه و علایمی را که بعد از خوردن هر کدام به شما دست می دهد می نویسید. یادداشت های خود را دقیق تر بررسی کنید و ببینید کدام غذاها به طور خاص اسهال تان را بدتر می کنند.

منبع: کتاب درمان بیماری های معده