[sbu_post_image]

سوزش معده (ریفلاکس معده یا GERD) هنگامی رخ می دهد که عضلات پایین مری به درستی عمل نکنند. سوزش معده باعث می شود که غذا و اسید معده به داخل مری نشت (ریفلاکس) کنند. همچنین می تواند با مصرف برخی مواد غذایی، دارو ها و یا سایر عوامل تشدید شود.

در برخی از بدترین موارد سوزش معده ، این درد همراه با استفراغ است که شدید میباشد . اگر دراستفراغ خود خون مشاهده کردید هرچه زودتر باید با پزشک متخصص سوزش سر دل تماس بگیرید .

یکی دیگر از خطراتی که بسیار معمولی به نظر میرسد استفاده از برخی داروها است . خوردن داروهایی مثل آنتی هیستامین ، ایبوبروفن ، ناپروکسن ، آسپرین و برخی از داروهای ضد التهاب همگی میتوانند ایجاد سوزش معده کنند. گاهی درموارد خیلی شدیدتر درقسمت شکم در امتداد قفسه سینه حس درد شدیدی می کنید که انگار قفسه سینه را فشار میدهند. این علائم می تواند علائم حمله قلبی باشد. پس توصیه می شود هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی سوزش معده

دارو زیاد مصرف نکنید اما اطمینان داشته باشید که قبل از خوردن دارو برای سوزش معده ، درمان خانگی را استفاده کرده اید . بی توجهی نشان دادن به این مشکل کارعاقلانه ای نیست زیرا بیماری شما بدترمی شود. درمان علت اصلی عاقلانه ترین درمان است که توصیه می شود. درنهایت ، هرکسی می داند پیداکردن بهترین روش درمان سوزش معده، معالجه طبیعی است زیرا عوارض جانبی کمتری میتواند داشته باشد. اگر رژیم خود را شروع کردید وباور دارید که بهترین روش درمان برای سوزش معده را پیدا کرده اید برای شما مناسب ترین کار است . اگرعلائم به نظرنمی آید که فروکش کرده باشند، بنابراین تماس گرفتن با پزشک برای یافتن بهترین نحوه درمان کار عاقلانه ای است.

جلوگیری از بدتر شدن سوزش معده با دراز کشیدن

  • بالای تخت خود را به شکلی که سر و سینه ی شما بالاتر از پاهایتان قرار بگیرد، بالا ببرید. برای این کار می توانید بلوک های 6 اینچی را زیر پایه های قسمت بالایی تخت قرار دهید. سعی نکنید برای این کار از قرار دادن چند بالش زیر سرتان استفاده کنید. این کار باعث می شود که سر شما در حالت نامناسبی قرار گیرد که این حالت می تواند به معده ی شما فشار وارد کرده و سوزش معده ی شما را بدتر کند.
  • شبها، زودتر شام بخورید. سعی کنید در سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب چیزی نخورید.

جلوگیری از بدتر شدن سوزش معده با ورزش کردن

زمان غذا خوردنتان را با برنامه ی ورزشیتان تنظیم کنید. حداقل تا دو ساعت بعد از غذا خوردن ورزش نکنید. اگر زودتر از این زمان فعالیت خود را آغاز کنید، ممکن است سوزش معده ی شما آغاز شود.
آب بیشتری بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، قبل و در حین ورزش آب کافی بنوشید.

منبع: شفا جو. پرستار


Tagged with: