اكثر مراجعین به كلینیك لاغری، از چاقی شكمی شكایت دارند. همانطور كه بیان شد چاقی شكمی به دلیل عوارض فراوانی كه برای سلامتی فرد به همراه دارد، نسبت به سایر چاقی های موضعی (مثل چاقی ران ، باسن و …) مهم تر است. مطالعات اخیر تاكید دارند كه شروع عوارض چاقی شكمی بسیار زودهنگام است و حتی قبل از آن كه شما جزء افراد چاق قرار بگیرید، علائم اختلالات متابولیك و نیز بیماری های قلبی و عروقی آغاز می گردند.

چاقی شكمی از لحاظ پزشكی، به عنوان عامل خطر قابل مشاهده در سندرم متابولیك مطرح است.

عوامل خطر سندرم متابولیك شامل: چاقی شكمی، مقاومت به هورمون انسولین، تری گلیسرید بالا، كلسترول بالا و فشار خون بالا می باشند. زمانی كه بیمار حداقل سه عامل از این عوامل خطر را داشته باشد، نشان می دهد دچار سندرم متابولیك است. این افراد در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بیماری های قلبی، سكته و دیابت قرار دارند. در حقیقت، مرگ در اثر بیماری های قلبی و عروقی در این افراد تقریبا دو برابر، و خطر حمله قلبی و سكته در آنها سه برابر می باشد.

رژیم غذایی چاقی شکمی

رژیم غذایی برای درمان چاقی شکمی در واقع همان رژیم سالم غذایی برای کاهش وزن است. خیلی از افراد فقط از چربی یک ناحیه از بدن، به ویژه چاقی شکمی به دلیل تناسب اندام شاکی هستند. متخصصین علوم پزشکی نیز به دلیل عوارض ناشی از چاقی شکمی به مبتلایان توصیه می‌کنند برای پیشگیری و نیز رهایی از بیماری‌های متابولیک، بایستی با رژیم غذایی از چاقی شکمی خود بکاهند.

واقعیت آن است که یک رژیم غذایی صاف کننده شکم، یک الگوی غذایی متناسب و با کالری محدود است که این رژیم حاوی مقادیر کافی از سبزی‌جات، میوه‌جات و غلات سبوس‌دار است. رژیم غذایی برای چاقی شکمی بر مصرف غذاهایی که غنی از چربی تک زنجیره‌ای غیر اشباع هستند تاکید می‌کند و بنابر نظر طراح رژیم، مصرف غذاهای غنی از چربی تک زنجیره‌ای غیر‌اشباع به کاهش چاقی شکمی کمک شایانی می‌نماید. بعضی از این نوع رژیم‌های غذایی حتی ادعا می‌کنند که بدون این که ورزش و فعالیت چندانی داشته باشید، به هدف خود می‌رسید.

در حالی که حقیقت آن است که اگرچه مصرف چربی‌های سالم در کنترل چاقی و به ویژه چاقی شکمی مفید است، ولی مصرف آن‌ها به تنهایی موثر نخواهد بود، زیرا به هر حال آن‌ها نیز به خودی خود حاوی انرژی فراوان هستند و شما بایستی ورزش، به ویژه ورزش‌های هوازی را نیز در برنامه خود بگنجانید.

در نهایت بایستی تاکید نمود که رژیم لاغری شکمی همان رژیم سالم و محدود از کالری است که مصرف چربی تک زنجیره‌ای غیر‌اشباع در آن تاکید شده است. اما باید بدانید که پژوهش‌های علمی قابل اعتباری موجود نیستند که نشان دهند رژیم لاغری شکمی برای کاهش وزن بهتر از دیگر رژیم‌های غذایی متوازن و با کالری محدود عمل می‌کند و یا این که شما بتوانید به طور اختصاصی با یک رژیم لاغری خاص چربی‌های شکم‌تان را آب کنید. هر چند ممکن است با استفاده از رژیم لاغری شکمی وزن کم کنید، چرا که ممکن است این رژیم در کل یک روش سالم و کم کالری برای تغذیه را ترویج نمایند و یا ممکن است شامل کاهش استرس باشند.

ولی این خصوصیت‌ها مختص به رژیم لاغری شکمی نیست و هر رژیم غذایی محدود از کالری که روش‌های غذا خوردن سالم را تقویت نماید و رفتارهای صحیح غذایی را در شما شکل دهد می‌تواند مفید واقع شود و نکته معجزه آسایی برای رژیم لاغری شکمی وجود ندارد.

علاوه بر این باید بدانید که هر چند تبلیغات برای رژیم‌های معجزه آسا و چند روزه مبنی بر بهبود سریع مشکل وزن ممکن است جذاب به نظر برسد، ولی این رژیم‌های بسیار محدود فقط باعث لاغری در ناحیه صورت و افتادگی پوست به همراه عوارض خواهند بود که شما را قبل از رسیدن به کاهش سایز شکم و از بین بردن چربی در ناحیه مرکزی ناامید می‌نمایند.

لذا توصیه همه متخصصین تغذیه آن است که برای موفقیت و کاهش وزن طولانی مدت، می‌بایست به همان اصول پایه تغذیه‌ای در کاهش وزن، یعنی یک برنامه غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی پایبند باشید.

چاقی از معضلات جوامع پیشرفته و در حال توسعه است و شیوع بالای آن، باعث شده است بسیاری از افرادی که افزایش وزن دارند، به دنبال راه‌حل‌های سریع و ‌آسان برای حل این مشکل بروند و به همه روش های لاغری، تن دهند. از بالون معده برای افرادی که چاقی‌شان قابل‌توجه نیست، بیمارانی که به هر دلیلی کاندیدای جراحی چاقی نیستند و یا تمایلی به جراحی ندارند و بیمارانی با شاخص توده بدنی بین ۳۵ تا ۴۰ استفاده می‌شود. در مورد کسانی که چاقی بسیار شدید دارند نیز ابتدا توصیه می‌شود از بالن معده استفاده کنند، تا مقداری از وزن بدنشان کم شود و بعد از آن، جراحی انجام گیرد

منبع: همشهری آنلاین. تکناز


Tagged with: