[sbu_post_image]

نهار امی در رستوران غذاهای آماده و فست فود از همبرگر، سیب زمینی سرخ شده و شیرشکلات تشکیل شده بود و گرسنگی اش را رفع می کرد، اما با چه چیزی؟ همبرگرش از 100 درصد گوشت گاو، سس مناسب و خیار شور، خردل، نمک، فلفل و پیاز تهیه شده بود. سیب زمینی سرخ کرده نیز از سیب زمینی و روغن سویا هیدروژنه شده با طعم گوشت طبیعی، دکستروز و سدیم اسید پیروفسفات تهیه شده بود. شیرشکلات شامل شیرکامل، سوکروز، خامه، شربت جامد ذرت، شیر خشک بدون چربی، مونو و دی گلیسرید، گوارکام، طعم دهنده وانیلی، کاراگینان، سلولز گام و پالمیتات ویتامین A می باشد. شربت شکلاتی از شربت ذرت با میزان فروکتوز بالا تهیه شده که شامل آب، شربت ذرت، کوکای فرآیند شده، طعم دهنده مصنوعی و طبیعی، نمک، رسوبات پتاسیم و وانیل است. در کل امی 1190 کالری را برای نهار با 33.6 درصد چربی از چربی اشباع مصرف کرده، او 75 میلی گرم کلسترول، 182 گرم کربوهیدرات، 29 گرم پروتئین و 990 میلی گرم سدیم در غذای خود مصرف کرده است. اگر او نوشیدنی سودا را انتخاب کرده بود، به طور کلی 610 کالری مصرف کرده بود که شامل 25 میلی گرم کلسترول، 80 گرم کربوهیدرات و 760 میلی گرم سدیم بود. تغییر سیب زمینی متوسط به کوچک می تواند کالری این غذاهای آماده را تا 480 پایین بیاورد که میزان کربوهیدارت را به 64 گرم و سدیم را به 680 میلی گرم می رساند. میزان کالری، مقدار چربی و کربوهیدرات در این رژیم می تواند قابل قبول باشد، اما خوردن منظم آن به علت ضرر غذاهای آماده می تواند آسیب بلند مدتی را بوجود بیاورد.

مشکلات گوارشی و غذاهای آماده

در ماه مارچ 2003، WHO و سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO) گزارشی در مورد ضرر غذاهای آماده و مصرف مواد غذایی دارای قند بالا و بروز مشکلات گوارشی جهانی ارائه داد. در مورد کشورهای در حال توسعه مصرف این غذاها با افزایش شهرنشینی و مدرنیزه کردن مواد غذایی سنتی همراه است. بیماری هایی چون بیماری قلبی، سکته و دیابت که در کشورهای صنعتی دیده می شد، اکنون حالت اپیدمیک جهانی پیدا کرده است. در گزارش توصیه شده است که مردم عادات روزانه غذا خوردن خود را تغییر داده و میزان ورزش را افزایش دهند. سازمان ها نیز به نوعی به افراد توصیه می کنند به علت ضرر غذاهای آماده، مصرف غذاهای پرانرژی را کاهش دهند، از مصرف چربی اشباع شده و قند در غذاهای آماده اجتناب کنند، میزان سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهند، مصرف میوه و سبزی را زیاد کرده و ورزش منظم انجام دهند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” چاقی و غذاهای فست فود ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ضرر غذاهای آماده مطالعه فرمایید.

منبع: کتاب گوارش و تغذیه