[sbu_post_image]

تند غدا خوردن و ناراحتی های گوارشی

تند غذا خوردن هم یکی از دلایل مهم بروز ناراحتی های گوارشی است. سعی کنید به جای بلعیدن غدا، زمان غذا خوردن را بیشتر کنید و به حداقل 20 دقیقه برسانید. اگر لقمه های بزرگ را تندتند در دهان بگذارید و با عجله پایین دهید، برای دستگاه گوارش خوب نیست! مثلاً وقتی صبح عجله دارید که زودتر سرکار بروید و دیر نرسید و صبحانه را تندتند پشت فرمان می خورید، به بدنتان ظلم می کنید. برای اینکه آهسته غذا بخورید، هر چند دقیقه یک بار قاشق و چنگالتان را در بشقاب بگذارید و کمی صبر کنید. می توانید قدری با کسانی که کنار غذا می خورند گپ بزنید (دقت کنید: حرف زدن حین غذا خوردن اصلا خوب نیست. وقتی غذا نمی خورید، صحبت کنید).

نکته اینجاست که خیال نکنید غذا خوردن مسابقه ماراتن است و هر کس زودتر همه محتویات بشقاب را روانه معده اش کند، برنده است. یادتان باشد زمان غذا خوردن وقت آرامش و لذت بردن است. من از شما می خواهم سعی کنید و جوری غذا بخورید که غذایتان را با فرو دادن حداکثر 60 لقمه تمام کنید. یک راه دیگر هم این است که مثلاً اگر گوشت می خورید، آن را با کارد تکه کنید. بعد کارد را بگذارید، قاشقتان را بردارید و آن تکه را بخورید. بعد تکه دیگری ببرید و به این ترتیب گوشت را بخورید. در مورد سالاد هم می توانید همین کار را انجام دهید. از هر لقمه لذت ببرید و کاملاً آن را بجوید.

جلوگیری از بیماری های گوارشی با غذا خوردن در کنار دیگران

خانواده هایی که در زمان های مختلف با عجله و بی نظم و ترتیب غذا می خورند، نه تنها در معرض خطر ابتلا به سوء هاضمه هستند بلکه امکان بروز مشکلات رفتاری در بین کودکان آن ها نیز بیشتر است. در مقابل بچه های خانواده هایی که اوقات صرف غذایشان منظم است، خیلی کمتر از گروه قبلی سیگار می کشند، الکل می نوشند و مواد مخدر مصرف می کنند. همچنین نظم در غذا خوردن خانواده ها باعث می شود که بچه ها عادات غذایی سالمی پیدا کنند و نمراتشان نیز در مدرسه بهتر شود. برای اینکه وقت غذا خوردن آرامش داشته باشید، سعی کنید به موضوعات جالب توجه کنید؛ البته نه موضوع جالب و جنجال برانگیزی که معده تان را عصبانی کند! اگر تنها زندگی می کنید، هر چند وقت یکبار با بقیه اعضای خانواده، همکاران و دوستان خود قرار بگذارید و در وقت مناسبی با خیال آسوده و با شادی در کنار هم غذا بخورید. دقت کنید که این لزوماً به معنای رفتن به رستوران نیست.

رفع بیماری های گوارشی

آهسته غذا بخورید، کاملاً غذا را بجوید، کمتر بخورید و به جای نوشابه های گازدار، آب میوه، نوشیدنی های کافئین دار و شیر، آب بنوشید. به دقت هر تغییری را که در اثر رعایت این نکات در علایم ناراحتی های گوارشی شما کنید. به احتمال زیاد مشکلات و ناراحتی های گوارشی شما بهتر می شوند و علایم کمتر آزارتان خواهند داد. واکنش دستگاه گوارش هر کسی با دیگری فرق دارد و هدف ما از اجرای این برنامه چهارهفته ای این است که شما بتوانید پرونده ای از غذاهایی که به دردتان می خورند و آن هایی که آزارتان می دهند برای خودتان درست کنید.

دقت کنید هرگز بدون اجازه پزشک و مشورت با او، هیچ کدام از داروهایی را که مصرف می کنید قطع نکنید یا میزان مصرف آن ها را کاهش ندهید. این کار می تواند عواقب بدی داشته باشد.

برای آشنایی با ” درمان سوء هاضمه” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: بیماری های معده


Tagged with: