سوءهاضمه شامل علایم گوناگونی است به همین خاطر غذاهای گوناگونی می توانند این مشکل را بدتر کنند. بدن افراد مختلف به غذاها و نوشیدنی های مضر برای سوء هاضمه، به شیوه خودش واکنش نشان می دهد ولی به طور کلی، غذاهای سنگین، چرب، یا پر ادویه غذاهایی هستند که جزء مقصران اصلی محسوب می شوند. ممکن است سیب زمینی سرخ کرده خیلی خوشمزه باشد ولی وقتی غذاهای چرب می خورید، روده ها مواد شیمیایی ای آزاد می کنند که کارکرد معده را کند می کندو باعث می شوند سرعت تخلیه معده از میران طبیعی کمتر شود.

برنامه غدایی برای سوء هاضمه

غذاها و نوشیدنی های مضر برای این عارضه عبارتند از:

می دانم که پرهیز از خوردن غذاهای چرب و سرخ کرده برای رفع سوء هاضمه سخت است، ولی شاید این جور غذاها، علت ناراحتی دستگاه گوارش شما باشند. لبنیات و غذاهایی که سرشار از لاکتوز هستند مانند شیر، پنیر و بستنی هم می توانند باعث بروز علایم سوء هاضمه شوند. عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به لاکتوز، مشکلات شایعی هستند، از این رو اگر غذاهایی بخورید که مقدار زیادی از این مواد را در خود داشته باشد، ممکن است علایم این عارضه در شما بدتر شود.

اگر فکر می کنید امکان دارد علت سوء هاضمه شما مصرف این جور خوراکی ها باشد، حتماً در یادداشت هایتان هر نوع از لبنیات را که می خورید وارد کنید و علایمی که پس از خوردن هر کدام به شما دست می دهد را نیز به دقت بنویسید. علایمی مانند نفخ، آروغ زدن، جمع شدن گاز در معده و دل درد و دل پیچه، دقت کنید که مقدر خوراکی ها و نوشیدنی های لبنی که می خورید چقدر است. یادتان باشد که اگر به رستوران می روید حتماً سؤال کنید که آیا در غذای شما فرآورده های لبنی وجود دارد یا خیر. در پخت بسیاری از غذاها، از کره یا خامه استفاده می کنند. از پرسیدن این سؤالات خجالت نکشید، مردم از اینکه می بینند شما می خواهید اطلاعات بیشتری داشته باشید، ناراحت نمی شوند؛ البته شیوه پرسیدن این سؤالات هم خیلی مهم است! مؤدبانه سوال کنید وتوضیح دهید که چرا می خواهید راجع به غذایی که سفارش می دهید، چیزهای بیشتر بدانید. نگران نباشید. آن ها تصور نمی کنند که به آن ها توهین می کنید.

سبزیجات خانواده کلم و غذاهای پرفیبر دیگر هم می توانند سوء هاضمه ایجاد کنند. شاید بپرسید چرا؟ علت آن ساده است چوه هضم و جذب ان ها برای معده و روده ها دشوار است. در اینجا تعدادی از مهم ترین آن ها را آورده ایم:

  • هلو، گلابی، گیلاس، آب پرتقال، و آب سیب که دارای مقادیر بسیار زیادی فروکتوز و سوربیتول هستند، برای سوء هاضمه مضر است.
  • سبزیجات خانواده کلم مانند بروکلی، مارچوبه، گل کلم، کلم بروکسل و کلم- لوبیا- کافئین اگر بیش از اندازه مصرف کنید برای سوء هاضمه مضر است.
  • نوشیدنی های حاوی کولا و نوشابه های گازداری که شکر فراوان دارند، مضر است.
  • خوراکی هایی که مقدار زیادی سوربیتول دارند که می توان گفت تقریباً همه فرآورده هایی که به بدون قند موسوم هستند، اینگونه می باشند، به خصوص مرباها، بستنی ها، آب نبات های ویژه دیابتی ها و محصولات مشابه برای سوء هاضمه مضر است.
  • الکل نوشیدنی بسیار مضری که هیچ گونه ماده مغزی در خود ندارد، کالری بسیار زیادی دارد و باعث چاقی و بروز بیماری های متعدد و انواع سرطان هاست. مصرف الکل تحت هیچ شرایطی و برای هیچ کس توصیه نمی شود. هرگز این مایع مضر و خطرناک را ننوشید.
  • سیگار کشیدن: هر چیزی که در دهان خود می گذارید می تواند روی گوارش شما تأثیر بگذارد. سیگار جزء غذاها و نوشیدنی های مضر برای سوء هاضمه نیست، ولی ثابت شده که سیگار کشیدن علایم این عارضه و بقیه مشکلات را تشدید می کند.

منبع: کتاب درمان بیماری های معده


Tagged with: