[sbu_post_image]

یكی از شایع‌ترین ناراحتی‌هایی كه زنان مسن و سالمند با آن دست به گریبان‌ هستند مشكلات شكمی یا همان مشکلات گوارشی است. طی گوارش كه فرآیندی بسیار پیچیده محسوب می‌شود، ساختارهای غذایی پیچیده به مولكول‌های ساده و قابل جذب توسط بدن تبدیل شده و بدن از مواد مغذی كه مورد نیاز است استفاده می‌كند. با افزایش سن، این فرآیند گوارش با اختلالاتی مواجه می‌شود كه عدم توجه به مشکلات گوارشی در زنان مسن می‌تواند منجر به اختلالات تغذیه‌ای و مشكلات جدی‌تری در آنان شده و روی نحوه زندگی آنها تاثیر بگذارد.

برنامه غذایی زنان سالمند

هنگامی که سن زنان بالا می‌رود، نیازهای غذایی آنها تغییر می‌کند. یک رژیم غذایی سالم همیشه برای درمان مشکلات گوارشی سالمندان مهم است؛ اما برای زنان با افزایش سن حتی مهم‌تر می‌شود.

زنان سالمند باید این نکات را جهت درمان و پیشگیری از مشکلات گوارشی در تغذیه خود رعایت کنند:

  • دریافت روزانه دست کم 1500 میلی‌گرم کلسیم، که می‌توان آن لبنیات و سبزی‌های دارای برگ سبز یا مکمل‌های غذایی آن به دست آورد.
  • دریافت روزانه 8 میلی‌گرم آهن- که برای کمک به تولید سلول‌های خونی لازم است. منابع سالم آهن شامل غلات صبحانه غنی‌شده، اسفناج و حبوبات است.
  • محدود کردن دریافت چربی‌اشباع شده و چربی‌ ترانس.
  • محدود کردن دریافت نمک و قندهای اضافی.
  • دریافت مقدار کافی فیبرهای غذایی.

با افزایش سن همزمان با به وجود آمدن برخی تغییرات در بدن، رابطه‌ی ما با غذا به عنوان بخش مهمی از فعالیت روزانه که نیاز بدن را به مواد مغذی تامین می‌کند، دستخوش تغییراتی می‌شود . اگر به علت مشکلات دندانی و دهانی نمی‌توانید بجوید به جای میوه‌های تازه از آب میوه و میوه نرم شده، کمپوت ،پالوده سیب، هلو و گلابی و به جای سبزی‌های خام از آب سبزی‌جات (آب هویج) و سبزی‌های پخته و له شده استفاده کنید .به جای گوشت، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، شیر، پنیر، ماست و غذاهایی که با شیر درست می‌شوند، انتخاب‌های راحت‌تری برای خوردن هستند.

به جای نان‌های ضخیم و غیر قابل جویدن که خوردنشان برای شما سخت است از غلات پخته مانند خوراک لوبیا یا غلات، برنج، کلوچه‌های نرم و نان لواش استفاده کنید . ترید کردن نان در غذاهای مایع، راه دیگری برای استفاده از این نان‌هاست. برگرداندن غذا از معده ،گاز زیاد معده و دیگر مشکلات معده ممکن است سبب شود از مصرف برخی مواد غذایی امتناع کنید. این خودداری سبب محرومیت شما از برخی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، کلسیم، فیبر و پروتئین می‌شود.

بهترین روش پخت غذا برای درمان مشکلات گوارشی در زنان مسن بخارپز کردن و آب پز کردن است. غذای خود را به صورت گروهی تهیه و میل کنید تا از مشارکت دیگران نیز در تهیه غذا بهره مند شوید. زندگی در نزدیکی فرزندان و آشنایان سبب می‌شود از کمک آنان در تهیه غذا سود ببرید.

احساس تنهایی در سالمندان خود می‌تواند عاملی برای بی اشتهایی و سوء تغذیه در سالمندان باشد و حتی این حس تنهایی مانع می‌شود تا تنها فقط برای خودتان آشپزی کنید. شاید غذاها به نظر شما تنها خیلی بی مزه و یا حتی بدمزه باشند. این مسئله ممکن است به علت استفاده از داروهایی که مصرف می‌کنید رخ دهد و یا یک مشکل طبیعی به علت بالا رفتن سن و کم شدن حساسیت ذائقه شما باشد. برای حل این مشکل تا حد امکان، غذا را درکنار اعضای خانواده و یا دوستان خود صرف کنید. گروهی را با سایر دوستان سالمند خود تشکیل دهید و غذای خود را به شکل دوره‌ای در کنار هم صرف کنید.

برای درمان مشکلات گوارشی در زنان مسن با پزشک در مورد داروهایشان مشورت کنید تا در صورت تاثیر آن‌ها بر روی اشتها، داروها را تغییر دهد.با افزودن انواع ادویه‌جات، چاشنی‌های گیاهی و آب لیمو به غذا، طعم غذا مطلوب‌تر می شود تا اشتهای سالمندان برای غذا تحریک شود.

برای آشنایی با ” درمان بیماری های گوارشی در سالمندان ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: همشهری آنلاین. سلام دکتر


Tagged with: