[sbu_post_image]

وقتی می خواهید غذاهایی را که به علت مشکلات گوارشی از برنامه غذایی تان حذف کرده بودید دوباره در برنامه غذایی تان بگنجانید، به این نکات دقت کنید:

اگر سیستم تشخیص مشکلات گوارشی ABAB را به کار می برید، تا غذاها و نوشیدنی های مختلف را آزمایش کنید، بهترین کار این است که هر بار، یک غذا یا نوشیدنی را به مدت یک یا چند روز دوباره مصرف کنید و علایم مشکلات گوارشی خود را یادداشت کنید. اگر علایم مشکلات گوارشی تان تغییری نکرد، می توانید حداقل در حال حاضر فرض کنید که این غذا یا نوشیدنی یکی از علل بروز مشکلات گوارشی شما نیست. ولی اگر دیدید یکی از علایمی که قبلاً گفتیم دوباره بروز کرد، احتمالاً می توانید فرض کنید که این غذا یا نوشیدنی باید از فهرست غذاهای روزمره شما حذف شود. اگر می بینید که نمی توانید از آن بگذرید، مثلا در یک مهمانی، حداقل حواستان را جمع کنید که چه چیزی را روانه دستگاه گوارشتان می کنید و بدانید که ممکن است مجبور شوید تا چند روز برای خوردن یا نوشیدن آن تاوان پس دهید، پس خوب فکر کنید و ببینید ارزشش را دارد یا نه!
اگر از سیستم تشخیص بیماری های گوارشی ABCD استفاده می کنید، کارتان قدری سخت تر است. مثلاً شما به این نتیجه رسیده اید که یک گروه غذا یا نوشیدنی خاص (مثلاً لبنیات) بیش از بقیه برایتان دردسر درست می کند به همین خاطر ممکن است سعی کنید فرآورده های لبنی را که در مرحله قبل حذف کرده بودید هم زمان و در کنار هم مجدد در برنامه غذایی تان بگنجانید تا ببنید شرایطتان تغییر می کند یا خیر. مشکلی که در این میان ایجاد می شود این است که ممکن است شما غذا یا نوشیدنی خاصی را که بیشتر به دردتان می خورد جا بیاندازید؛ مثلاً شما دوباره مصرف لبنیات کرده اید تا اثرش را ببینید ولی یادتان می رود ماست یا فرآورده دیگری مثلاً پنیر را هم دوباره بخورید یا شیر را فراموش می کنید. از طرف دیگر ممکن است همه ی غذاهای آن گروه را بخورید ولی اثر آن را نفهمید. به عنوان مثال ممکن است شما از آن افرادی باشید که ماست را آسانتر از شیر هضم می کنید، ولی این نکته را متوجه نشوید.

برنامه غذایی برای رفع مشکلات گوارشی

غذاهایی بخورید که به برطرف شدن برخی علایم بیماری های گوارشی خاص کمک می کنند.
در روش های تشخیص بیماری های گوارشی غذاها و نوشیدنی هایی را که احتمالاً باعث بروز مشکلات گوارشی شما می شوند، دوباره آزمایش می کنید ولی در کنار آن می توانید غذاهایی را که ممکن است در تخفیف بعضی از علایم مشکلات گوارشی شما مؤثر باشند، به غذاهای روزانه خود اضافه کنید.

این کار هم بخشی از برنامه ای است که طی آن تلاش می کنید به تغذیه و گوارشی سالم و بی دردسر برسید. همین طور که غذاها و نوشیدنی های مفیدی را که علایم مشکلات گوارشی تان را کمتر می کنند به خوراکی های روزانه خود اضافه می کنید، و غذاهای مضر را کمتر مصرف کرده یا حذفشان می کنید، در حال شکل دادن به عادات غذایی جدید خود نیز هستید که کمکتان خواهند کرد در بقیه زندگی دچار مشکلات گوارشی نشوید. دقت کنید که این توصیه ها کلی هستند. شرایط هر کسی با دیگری فرق دارد شما باید قبل از اضافه کردن هر غذا یا نوشیدنی جدیدی به برنامه غذایی خود یا حذف تعدادی دیگر، حتماً با پزشک متخصص بیماریهای گوارشی مشورت کنید. ممکن است شرایط شما جوری باشد که بعضی توصیه های کلی که برای برطرف شدن یک مشکل گوارشی آورده ایم برای شما مفید نباشد و چه بسا وضعیت شما را بدتر کند. هرگز قبل از مشورت با پزشک متخصص مشکلات گوارشی، سرخود رژیم غذایی تان را تغییر ندهید، این مسئله به خصوص اگر دچار بیماری ای هستید که برای درمان یا کنترل آن داروهایی را مطابق دستور پزشک مصرف می کنید، بیشتر اهمیت دارد.

برای آشنایی با ” رفع ناراحتی های گوارشی ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب درمان بیماری های گوارشی


Tagged with: