یبوست در بارداری

بروز یبوست در بارداری شایع است یا در بعضی زنان حامله تشدید می شود. امکان دارد شما به خاطر داشتن حالت تهوع و استفراغ، کمتر آب و مایعات بنوشید. به علاوه پزشکتان برای بسیاری از زنان مکمل آهن تجویز می کنند که می تواند یبوست ایجاد کند. در آخر اینکه کاهش فعالیت فیزیکی و استراحت بیشتر هم می تواند گوارش را کند نماید که به این مشکل گوارشی منجر می شود. علاوه بر تغییر کردن سبک زندگی، تغییرات هورمونی مانند افزایش پروژسترون و استروژن هم در کند شدن روند گوارش مؤثر است.

اگر دیدید که یبوست شما در بارداری با تب و درد شکم همراه شده، وقتی شکمتان را لمس می کنید درد می گیرد و شکمتان ورم کرده و این ورم ربطی به بارداری ندارد، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر این طور نیست، درمان یبوست در بارداری شبیه به درمان این عارضه در زنان غیر باردار است. از این رو می توانید از برنامه غذایی برای درمان این عارضه استفاده کنید.

اولین اقدام برای برطرف کردن این مشکلات، خوردن زیاد خوراکی های پرفیبر می باشد که سالم ترین راه برای رفع این مشکل است. در این جا چند خوراکی پر فیبر را مجدد یاد آوری می کنیم: – میوه ها، به خصوص هلو، گلابی، گیلاس، سیب، آب پرتقال، و آب سیب. – سبزیجات خانواده کلم؛ مانند بروکلی، مارچوبه، گل کلم، کلم بروکسل و کلم. – لوبیا- نان سبوس دار- قهوه- چای- غذاهای فیبردار مانند کرفس و سالادها. اگر خوردن غذاهای پرفیبر مؤثر نبود، باید درباره روش های دیگر حل این مشکل که هم برای شما و هم برای جنینتان بی خطر باشند، با پزشک مشورت کنید. مسهل هایی هستند که با افزایش حجم مدفوع به رفع یبوست کمک می کنند و می توانید در کنار خوردن غذاهای پرفیبر آن ها را مصرف کنید. این مواد باید رقیق شده و همراه غذا در وعده های غذایی مصرف شوند. ممکن است این مکمل ها چند روز بعد از شروع مصرف اثر کنند و همچنین باید بدانید که فیبر می تواند باعث نفخ و آروغ زدن شود که شاید دو تا چهارهفته طول بکشد. دقت کنید که وقتی به غذای خود فیبر اضافه می کنید باید حتماً روزی حداقل 8 لیوان آب و مایعات بنوشید. در ضمن شاید پزشک شما بخواهد آزمایشتانی درخواست کند تا ببیند سرعت جا به جایی غذا در دستگاه گوارش شما چقدر است.

اسهال در بارداری

امکان دارد علایم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) در حاملگی تشدید شود ولی حتی اگر شما به این بیماری هم مبتلا نباشید، ممکن است در بارداری اسهال بگیرید. با وجودی که شاید علل بروز آن همان هایی باشد که در زنان غیر باردار هم عامل ایجاد این عارضه می باشد .

دلایل

دلایل عبارتند از عفونت های ویروسی مانند روتاویروس یا ویروس نورواک که باعث می شوند اسهال آبکی و با حجم زیاد بروز کند. این عارضه در نهایت با مبارزه بدن شما با عفونت برطرف می شود. اسهالی که به خاطر عفونت باکترایی ایجاد شده باشد، اغلب باعث می شود فرد تندتند به توالت برود و مدفوع کند، حجم مدفوع کم است، بیمار شکم درد دارد، گاهی تب می کند و در مدفوع خون و گلبول های سفید یافت می شود.

اگر گاهی اسهال می گیرید، مستقیماً به غذاهایی که می خورید ربط دارد و خودش فروکش می کند، معمولاً لازم نیست این مشکل را با پزشکتان در میان بگذارید. ولی اگر اسهال شدید است، باعث شده آب بدنتان از دست برود یا وزنتان کاهش یابد، تب کرده اید یا این عارضه بیش از 48 ساعت طول کشیده و بهتر نشده باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر این طور نیست، سراغ راه کارهای تغذیه ای و برنامه چهار هفته ای رفع این عارضه بروید. به علاوه از خوردن خوراکی های شیرین و همچنین خوراکی هایی که به بدون قند موسوم هستند و روی بسته بندی آن ها برچسب sugarless خورده پرهیز کنید؛ مثل آدامس ها، شربت ها، بستنی ها، آب نبات ها و قرص های نعنا که به اصطلاح رژیمی هستند. معمولاً این خوراکی ها مقدار زیادی سوربیتول وقندهایی از این دست دارند که مسهل های قوی هستند. به علاوه جهت درمان اسهال غذاهایی بخورید که فیبر کمی دارند مانند برنج سفید، نان سفید، موز، سیب زمینی، مرغ و ماهی کاملاً پخته شده، گوشت کبابی و گوشت گوساله .یادتان باشد که هم بدن شما و هم فرزند آینده تان به یک برنامه غذایی متعادل نیاز دارد که همه گروه های غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، میوه، سبزی و غلات کامل در آن گنجانده شده باشد پس سعی کنید با مشورت پزشک و متخصص تغذیه هر چه زودتر رژیم غذایی متعادل خود را از سر بگیرید.

منبع: کتاب درمان بیماری های معده

Tagged with: