جراحی شکم

دوران نقاهت پس از جراحی شکم ممکن است آهسته و طولانی باشد. شما باید مراقبت محدودیت های فعالیتی خود باشید زیرا بهبود عضلات شکم ممکن است تا 3 ماه به طول انجامد. با انجام توصیه های زیر می توانید از گذارندن موفقیت آمیز دوران نقاهت خود مطمئن شوید.

فعالیت

باید آگاه باشید که پس از جراحی شکم در انجام فعالیت های روزمره محدودیتهایی دارید. سرپا لباس بپوشید و از کارهایی که سبب کشش بدن می شوند بپرهیزید. از پله ها بالا بروید. کارهای سبک خارج از خانه را انجام دهید و اگر هوا خوب بود قدم بزنید. از بلند کردن، هل دادن، یا کشیدن به صورتی که نیاز به عضلات شکم باشد. خودداری کنید. شما می توانید اجسامی را که تا 5 پوند وزن دارند (حدود 2.5 کیلوگرم) را با دست خود بلند کنید. از راندن هر گونه وسیله نقلیه موتوری برای یک یا دو هفته بعد از جراحی شکم خودداری کنید. عضلات شما ممکن است به علت نشستن در یک وضعیت خاص کشیده شوند یا ترمز گرفتن برای شما سخت باشد. هر وقت احساس راحتی کردید می توانید رابطه جنسی داشته باشید مگر اینکه توصیه خاصی به شما شده باشد.

رژیم غذایی

یک رژیم مرکب از تمام گروه های مواد غذایی سبب تسریع بهبود زخم در جراحی شکم می شود. از خوردن شیرینی جات و غذاهای چرب و پرنمک اجتناب کنید. اگر پیش از صرف شام الکل مصرف می کنید، مصرف آن را کمتر کنید و هیچ قرص ضد دردی را با فاصله 1 تا 2 ساعت از مصرف الکل نخورید.

یبوست پس از جراحی روده ها

احتمالاً پزشک برای بعد از جراحی شکم شما یک ماده حجم دهنده یا نرم کننده مدفوع تجویز کرده یا حین ترخیص تجویز خواهد کرد. بدون دستور پزشک از مصرف هر نوع ماده مسهل و یا تنقیه خودداری کنید. مصرف رژیم غذایی پرفیبر به همراه نوشیدن مایعات فراوان (6 تا 8 لیوان در روز) در جلوگیری از یبوست مؤثر است.

مصرف داروها

ممکن است پزشک برای کاهش درد بعد از جراحی شکم داروهای ضددرد تجویز کند. اگر این داروها حاوی کدئین باشند ممکن است احساس گیجی در شما ایجاد شود. از مصرف همزمان الکل و این قرصها خودداری کنید چون این عارضه گیجی تشدید می شود. کدئین همچنین ممکن است باعث یبوست شود. برای مصرف هر دارویی دستورات همراه آن را با دقت اجرا کنید. در صورت داشتن هر سؤالی از پرستار یا پزشک خود سؤال کنید. به یاد داشته باشید این دارو فقط برای مصرف شما تجویز شده است و اگر دیگری آن را مصرف کند ممکن است خطرناک باشد.

فراموش نکنید در صورت بروز موارد فوق پس از جراحی شکم با پزشک متخصص گوارش تماس بگیرید. شما بیش از 12 ساعت تب دارید یا اینکه تب شما بالای 38/3 درجه سانتی گراد است. درد شدیدی احساس می کنید که با داروهای ضد درد بعد از جراحی که مصرف می کنید بهبود نمی یابد. محل برش جراحی شکم شما قرمز یا زخمی شده و یا این که در حال دهان باز کردن است. برنامه ویزیت دوباره شما توسط پرستار معمولاً 2 تا 3 هفته بعد به شما اطلاع داده می شود.

منبع: کتاب جراحی شکم، کولونوسکوپی، سونوگرافی شکم، اسکن هسته ای، تصویر برداری از دستگاه گوارش